Splníme Vám víc než jen 3 přání

ODVĚTVOVÝ VÝHLED: CO BUDE V PŘÍŠTÍM ROCE HÝBAT ČESKOU EKONOMIKOU?

Ještě před tím však připomeňme aktuální strukturu české ekonomiky. Té neustále dominuje zpracovatelský průmysl s téměř 40% podílem na celkové produkci a 25% podílem na hrubé přidané hodnotě. Zpracovatelskému průmyslu pak nadále vévodí výroba motorových vozidel, jejich dílů a příslušenství, jež se na celkových tržbách zpracovatelského průmyslu podílí 27 %. Navíc těmto automobilovým výrobcům dodávají i společnosti z dalších částí zpracovatelského průmyslu i celé ekonomiky.

A co v příštích měsících čeká vybraná odvětví české ekonomiky?

Automobilový průmysl

Evropský automobilový trh, kam převážně dodávají výrobci automobilů a dílů z ČR, sice zažívá ochlazení zájmu, na druhou stranu pokles poptávky po osobních autech v EU proti roku 2018 je jen mírný (o 1,6 % za první tři čtvrtletí roku 2019). A to přitom prodeje v EU v roce 2018 byly nejvyšší za posledních 11 let a ještě je ovlivnil přechod automobilek na nové testování spotřeby a emisí aut v reálném provozu (tzv. WLTP). Výroba motorových vozidel v ČR pak v dosavadním průběhu roku dosahuje rekordních hodnot z roku 2018.

Poptávku po autech v příštím období ovlivní na jedné straně to, jak budou firmy v EU ochotny investovat a spotřebitelé utrácet, a zároveň jak se automobilkám podaří rozjet prodeje aut na alternativní pohony (elektřinu, případně na zemní plyn). Od roku 2021 totiž budou muset finální výrobci v EU začít splňovat emisní limit, který říká, že prodaná auta dané automobilky vypouštějí v průměru maximálně 95 g CO2 na km. V roce 2018 činila průměrná hodnota v EU 120,4 g CO2 na km.

Energetika

Do energetického sektoru spadá více segmentů se specifickými charakteristikami. Tím největším je výroba elektřiny (a tepla), na které se v ČR stále ze 47 % podílí uhlí. Tuto „klasickou“ část energetiky dnes ovlivňuje především cena emisní povolenky, jež se od roku 2017 zpětinásobila, a jejíž pokles se v blízké budoucnosti neočekává. V případě obnovitelných zdrojů zažívají v ČR boom především instalace menších fotovoltaik na střechy rodinných domů či průmyslových provozů, stavba větších fotovoltaických elektráren, ani bioplynových zdrojů kvůli stopnuté státní provozní podpoře neprobíhá. To by se mělo změnit od roku 2021, kdy by měla vejít v účinnost novela zákona o podporovaných zdrojích energie a znovu se tak rozjet provozní podpora obnovitelných zdrojů (především biometanu, velké fotovoltaické elektrárny už podporovány nebudou).

Velké investice lze do budoucna předpokládat do distribučních energetických sítí v souvislosti se sílícími tlaky na přechod k (částečně) decentralizované energetice.

Stavebnictví

České stavebnictví táhla v poslední době především poptávka po pozemních stavbách, letos se pozitivně přidává i infrastrukturní stavitelství. Kapacity stavebních firem jsou téměř vyčerpané (průměrně na 94 %) a společnosti mají zakázky v průměru na 10 měsíců dopředu. Letošní rok je charakteristický svižným růstem cen stavebních prací, do čehož se promítá silná poptávka, rostoucí mzdové náklady či zvyšující se ceny materiálů.

Poptávka by měla zůstat silná i v roce 2019 (bude pokračovat stavba infrastrukturních projektů, i nadále se budou stavět komerční nemovitosti). Mírné ochlazení by mohlo přijít v souvislosti s účinností transpozice nové směrnice o energetické náročnosti budov, která se od ledna bude vztahovat i na rodinné domy. Podle směrnice budou muset mít nově povolované rodinné domy o pětinu nižší spotřebu energie než doposud. Kvůli tomu se očekává průměrný nárůst nákladů o 10-15 %.

Obchod

Hlavním trendem v obchodě je už několik let prodej zboží i služeb přes internet. Podíl e-commerce na celkovém prodeji zboží dosáhl v ČR už 11 % a stále roste s tím, jak se čím dál více kupují online i zboží denní potřeby (potraviny, drogerie, apod.). Na velké obchodní řetězce pak ministerstvo zemědělství chystá novelu zákona o významné tržní síle, která dále zpřísňuje dohody či množstevní slevy mezi obchodníky a dodavateli.

Dalším velkým všeobecným trendem je boj proti plastům a vůbec obalům, důraz na ochranu životního prostředí a zdravý životní styl, což se ve velké míře prolíná i do potravinářského průmyslu.

Cestovní ruch

Návštěvnost tuzemských hotelů, penzionů a kempů roste nepřetržitě již šestým rokem, na čemž se rovnoměrně podílejí čeští i zahraniční hosté. Češi více jezdí i na dovolenou do zahraničí. Čeští turisté čím dál více upřednostňují větší kvalitu turistických služeb, více kratších dovolených v průběhu roku i využívání digitálních technologií pro sjednávání dovolených po vlastní ose. Kupní síla českých domácností je v důsledku rostoucích mezd stále silná, což pozitivně dopadne na obor cestovního ruchu i v roce 2020.

Digitalizace, robotizace, nedostatek zaměstnanců, vyšší ceny energií, obchodní války způsobující nervozitu a přeneseně nižší poptávku ze zahraničí. To vše jsou probíhající trendy, které ovlivňují české podniky napříč všemi sektory. Pojďme se však podívat trochu hlouběji na jednotlivá odvětví a na to, co bude v příštích měsících určovat jejich kondici.


Zdrojem článku je Měsíčník EU aktualit, číslo 194, listopad 2019

Autorem článku je Radek Novák

Staň se členem GRANT klubu a neunikne ti žádná dotační příležitost

Chci se stát členem