Splníme Vám víc než jen 3 přání

E-COMMERCE: SVĚTOVÝ OBCHOD ONLINE

Nakupování zboží a služeb přes internet se stává samozřejmostí, o čemž svědčí neustále rostoucí počet lidí nakupujících online i zvyšující se tržby online obchodů. Podle odhadu srovnávače Heureka.cz je v ČR přes 36 tisíc aktivních e-shopů. Mnoho z nich vzniklo během hospodářského útlumu české ekonomiky po roce 2008 jako zdroj přivýdělku fyzických osob a většina tak stále generuje obrat v řádu stovek tisíc korun ročně. Od roku 2014 (kdy jich bylo přibližně 37 200) počet e-shopů v ČR mírně klesá v souvislosti s konsolidací trhu.

Velkým trendem v českém e-commerce sektoru je splývání hranice mezi klasickými e-shopy a tradičními kamennými prodejnami. Kamenné obchody čím dál častěji otevírají internetovou formu prodeje, a to ať už z důvodů udržení, nebo rozšíření okruhu potenciálních zákazníků. Naopak internetové obchody budují síť výdejních míst či „showroomů“, kde si zákazníci mohou zboží objednané přes internet nejen vyzvednout, ale i prohlédnout a vyzkoušet. Vedle striktně internetových a kamenných obchodů tak vzniká čím dál větší skupina obchodníků, provozující obě formy prodeje.

E-shopy lze rozdělit na specializované (často středně velké) obchody na určitý segment a na velké univerzální obchody. Vedle klasických e-shopů se rozvíjí i sektor dalších internetových služeb souvisejících s internetovým prodejem jako jsou zásilkovny či uloženky, kde je možné si objednané zboží vyzvednout, dále rozvážkové služby (např. hotových jídel či potravin), srovnávače cen, agregátory nabídky zboží a služeb, „slevomaty“, agregátory zásilek a další. Pro e-commerce je velmi typická sezónnost prodeje s velkým významem Vánoc: Obvykle e-shopy utrží za poslední 4 měsíce v roce přibližně stejně jako za předchozích 8. V poslední době se ale sezónní rozdíly v tržbách mírně stírají s tím, jak lidé nakupují přes internet čím dál více zboží denní potřeby (potraviny apod.). Nejslabším obdobím jsou zpravidla letní měsíce.

Stále nejčastějším způsobem platby zůstává dobírka, české e-shopy ale nabízejí i platby bankovním převodem, platební kartou, rychlou on-line platbou (tzv. platební tlačítko), elektrickou peněženkou (PayPal, GoPay), platbou při převzetí, na splátky či v podobě odložené platby (FerBuy, Twisto). Rozšiřuje se také platba pomocí QR kódu. Naopak platba na fakturu, která je standardní např. v Německu, je v českých e-shopech spíše neobvyklá.

STASTATISTIKA A AKTUÁLNÍ VÝVOJ

Nakupování online je globální a rapidně rostoucí fenomén. Na světě žije téměř 7,5 mld. lidí, z toho 3,5 mld. lidí používá internet a přes 1,5 miliardy lidí nakupuje online.

Podle serveru eMarketer se maloobchodní globální online tržby přiblížily v roce 2016 úrovni 1,9 bilionu dolarů a do roku 2020 by se měly zdvojnásobit na 4 bil. dolarů. I tak se e-commerce tržby budou podílet na celkových maloobchodních tržbách jen 14,6 %. Největším světovým online trhem je Čína, jejíž podíl poroste i do budoucna. Následuje online trh v USA.

Největším online prodejcem na světě je s velkým náskokem americký Amazon. Za ním se umístily další společnosti z USA a Číny.

Největším evropským online prodejcem je německá společnost zaměřená na módu Otto.

Top 10 online maloobchodních prodejců na světě
On-line prodejce Tržby (mld. USD)
Amazon.com Inc. 79,3 (USA)
JD.com, Inc 27,0 (Čína)
Apple Inc. 24,4 (USA)
Wal-Mart Stores, Inc. 13,7 (USA)
Suning Commerce Group Co., Ltd. 8,1 (Čína)
Otto (GmbH & Co KG) 7,2 (Německo)
Tesco PLC 6,5 (UK)
Vipshop Holdings Limited 6,1 (Čína)
Liberty Interactive Corporation 5,1 (USA)
Macy's, Inc. 4,9 (USA)
Zdroj: Deloitte; data za rok 2015

Evropská unie

Internet a jeho užívání ve státech Evropské unie je velmi rozšířené. V roce 2016 už bylo aspoň jednou během roku připojeno více jak 80% obyvatel ve věku 16 až 74 let. Je potěšující, že se Česká republika v tomto ohledu zlepšila a začíná patřit mezi vyspělé unijní státy.

Jednou z mnoha příležitostí, jež samotný internet nabízí je i nakupování. Tuto možnost v roce 2016 využilo 66 % všech uživatelů internetu v EU. Existují však velké rozdíly mezi jednotlivými státy – na špici jsou státy Spojené království (87 %), Dánsko (84 %) a Německo (82 %), na opačném konci a hluboko pod unijním průměrem je Rumunsko s pouhými 18 %.

Česká republika patří s 57 % mezi podprůměrné státy, za to však mezi státy s největším nárůstem za poslední roky. Nejrychleji rostoucí věkovou skupinou uživatelů internetu je bez překvapení 16 až 24 let, která jen za posledních 10 let vzrostla o více jak 20 procentních bodů na 68 % v roce 2016. Mezi nejoblíbenější typ zboží a služeb, který se na internetu v členských státech obchodoval, je oblečení a sportovní zboží (61 %), dále jsou oblíbené nákupy spotřebního zboží a vstupenky na různé akce. Určitý boom zaznamenává oblast potravin, která pomalu dohání i kategorii elektroniky.

Mezi průměrem Evropské unie a Českou republikou nejsou v oblasti nakupování po internetu významnější rozdíly – tedy až na oblast nákupu filmů a hudby – tu se prostě Češi ještě nenaučili nakupovat.

Česká republika

Počet Čechů s přístupem k internetu dlouhodobě roste. Oproti roku 2010 se počet uživatelů internetu v ČR zvýšil o zhruba 15 p.b. a přiblížil se tak průměru EU. Mezi ekonomicky aktivními, vysokoškolsky vzdělanými a mladými do 30 let užívají dnes internet už téměř všichni.

Rapidně se zvyšuje i počet domácností připojených k webu. V roce 2016 bylo vybaveno internetem 76,1 % všech domácností v Česku. V domácnostech s dětmi vykazuje přístup k internetu přes 95 % lidí.

Roste také obliba nakupování přes internet. Podle průzkumu ČSÚ ještě v roce 2007 nakoupilo přes internet za poslední rok 15 % obyvatel starších 16 let, v roce 2010 to bylo již 25 % a v roce 2016 již přes 43 % (absolutně téměř 3,9 mil. osob).

Podle průzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK) na internetu nikdy nenakoupila jen 3 % aktivní internetové populace a minimálně 3/4 lidí nakupují v e-shopech minimálně jednou za čtvrt roku.

Zvyšující se oblíbenost online nakupování potvrzují i rostoucí tržby e-shopů. Ty stoupají souvisle od roku 2001, a to až na dvě výjimky dvoucifernými tempy.

Navíc e-shopy jako jedna z mála skupin maloobchodních podniků vykazovaly růst i v období, kdy domácnosti vlivem zhoršené ekonomické situace začaly šetřit a celkové maloobchodní tržby za spotřební zboží spíše stagnovaly.

Podle odhadů APEK dosáhly tržby za zboží z internetových prodejů v roce 2016 v ČR 98 mld. Kč, což bylo o 21 % více než v roce 2015 (tržby za zboží a služby přesáhly 130 mld. Kč). A dvouciferný růst by měl podle odhadů APEK pokračovat i v následujících letech.

Podíl online segmentu na celkových maloobchodních prodejích dosáhl v roce 2016 již 9,5 %. Odečte-li se maloobchod s potravinami (který tvoří zhruba 40 % celkových maloobchodních tržeb), činí podíl tržeb realizovaných e-shopy téměř 15 %.

Stále také roste obliba nakupování v zahraničních internetových obchodech.

Nejoblíbenější jsou u Čechů britské e-shopy, následují americké a zvyšuje se zájem také o zboží z čínských internetových obchodů. Za zásilky ze zemí mimo EU v hodnotě nad 22 eur však musí být vyměřena DPH a za zásilky nad 150 eur i clo.

Kategorie zboží a služeb

ČSÚ provádí každoročně průzkum, co lidé v ČR nejvíce nakupují na internetu. Z průzkumu vyplývá, že lidé, kteří nakupují pravidelně na internetu, měli v roce 2016 největší zájem o oblečení, obuv, módu a sportovní potřeby – 66 % nakupujících uvedlo, že v posledních 12 měsících nakoupilo zboží právě z této kategorie.

V oblíbenosti dále následuje vybavení domácnosti (včetně elektrospotřebičů) a elektronika, za kterou Češi také nejvíce utrácejí (odhad je zhruba polovina objemu peněz při nákupu na internetu).

Zájmu českých spotřebitelů odpovídá i nabídka (sortiment) e-shopů. Celkem 17 % e-shopů fungujících v ČR je zaměřeno na prodej oblečení, obuvi a doplňků, následují internetové obchody nabízející vybavení domu a zahrady a třetím nerozšířenějším sortimentem je elektronika.

Stále více oblíbené je i nakupování služeb přes internet. Největšímu zájmu se mezi lidmi pravidelně nakupujícími na internetu těší vstupenky na kulturní akce, následuje ubytování a kategorie letenky, jízdenky a půjčovny aut.

Češi také před samotným nákupem využívají s oblibou srovnávače zboží. Vybírají podle ceny, ale i dostatku informací o produktu, dostupnosti zboží skladem či způsobu dopravy. Podle průzkumu ČSÚ 48 % nakupujících na internetu využívá srovnávače vždy nebo téměř vždy, 37 % nakupujících občas a jen 14 % nikdy nebo výjimečně.

Nejvíce využívaným srovnávačem je Heureka, následuje Zboží.cz. V oblasti módy se však 30 % vyhledávání realizuje přes server Glami.cz.

Způsoby platby a dopravy

Nejoblíbenějším způsobem platby a dopravy v českých e-shopech zůstává dobírka, i když postupně ztrácí na popularitě.

Naopak lidé čím dál častěji upřednostňují objednání zboží na kamennou prodejnu či výdejní místo a osobní vyzvednutí spolu s platbou v hotovosti.

Roste i počet lidí, kteří za objednané zboží platí předem online. Zkracuje se také doba dodání zboží. Zatímco ještě v roce 2002 byla průměrná doba dodání zboží z českých e-shopů 5-6 dnů, aktuálně to je cca 2,5 dne. Většina nákupů je uskutečněná přes počítač, objednávání přes mobily však rychle roste.

Častým postupem zákazníků je vyhledávání zboží přes mobil a následný nákup přes počítač.

TRENDY V E-COMMERCE

Pokračující růst tržeb

Tržby e-commerce sektoru se vzhledem k růstu oblíbenosti online nakupování a rozšiřování e-shopů u čím dál více kamenných obchodů budou zvyšovat i nadále, a to obdobnými nárůsty jako doposud přes 10 % ročně. Díky tomu poroste i podíl online nákupů na celkových maloobchodních tržbách, který v současnosti činí v ČR 9,5 %. Kromě tradičních online zákazníků nakupují čím dál více i senioři. Ti ztrácejí obavy z nového způsobu pořizování věcí a nemají problém s novými technologiemi.

Rozšiřování sortimentu, růst prodeje potravin a dalších kategorií

Sortiment českých e-shopů se v roce 2016 rozšířil o pětinu a do online nabídky se čím dál více dostává zboží, které bylo ještě donedávna dominantou kamenných obchodů. Rozšiřování sortimentu e-shopů stejně jako prodeje zboží, které se dosud přes internet příliš neprodává (např. nábytek, drogistické zboží, potraviny), bude pokračovat i do budoucna.

Propojování kamenného a online trhu

Smazávání rozdílu mezi klasickými e-shopy a kamennými prodejnami bude pokračovat i nadále. Obchodníci, kteří ještě nejsou na webu (a to i menší a lokální), budou otevírat nebo rozvíjet své e-shopy ve snaze udržet si či zvýšit své tržby. Stávající e-shopy budou pokračovat v budování vlastních výdejen (showroomů), a to ať už jako samostatných obchodů nebo i v nákupních centrech.

Optimalizace logistických procesů a skladů

Cílem všech e-shopů je optimalizovat náklady na skladování a logistiku, přizpůsobit logistické procesy pro potenciální rychlý růst a zrychlit doručování zboží. Tlak je rovněž na zlepšování zákaznického servisu, především na rychlost doručování – velké e-shopy už ve velkých městech nabízejí doručování v den objednání, o sobotách i nedělích. Zároveň otevírají čím dál více výdejních míst (i ve spolupráci s uloženkou nebo zásilkovnou), prodlužují lhůty na vrácení zboží či nabízejí další služby (poradenství, hodnocení zboží). Doručování a zřizování výdejních míst chystají i benzinové stanice nebo např. trafiky. Optimalizace logistických procesů je tématem zejména pro prodejce potravin. Ve skladování pak budou hrát čím dál více prim automatizované (robotizované) chytré sklady a logistika.

Objevují se i služby umožňující skladovací a doručovací proces kompletně outsourcovat.

Velký rozvoj mobilního e-commerce

S rostoucím používáním smartphonů, tabletů a důvěry v ně rychle roste zájem o nákupy prostřednictvím těchto zařízení.

Zahraniční expanze

Pro udržení dosavadních temp růstu tržeb bude pro střední a velké e-shopy klíčové uspět i na zahraničních trzích. Přirozeným prvním cílem je Slovensko, následují Maďarsko, Polsko a Rumunsko, dále zpravidla německy mluvící země, Velká Británie a USA.

Konsolidace trhu

Vzhledem k vysokému počtu e-shopů v ČR a nízké ziskové marži u těch malých lze v nižším segmentu očekávat pokračující konsolidaci trhu. K vlastnickým změnám bude ale docházet i u středních a specializovaných e-shopů, jež se stávají atraktivní i pro investory z jiných oborů, kteří vidí v e-commerce segmentu potenciál.

Personalizace e-shopů a analýza  dat

Personalizace e-shopů umožňuje zákazníkům přizpůsobit si e-shop podle svých přání, předvolit si oblíbené kategorie zboží, aktuální nabídky či slevy. Internetový obchod toho pak využije pro svůj marketing. E-shopům budou také čím dál více pomáhat agregátory a analyzátory dat o zákaznících, díky čemuž jim budou moci přizpůsobovat nabídku, slevy či doplňkové služby.

Ústup od fotografií

Zákazníci si budou chtít produkt „osahat“ i online. Fotky zboží tak nahradí 360° produktové fotografie, které ukáží zboží ze všech stran, prostorové animace či videa. Budoucností je nakupování pomocí virtuální reality.


Zdrojem článku je Měsíčník EU aktualit, číslo 161, únor 2017

Staň se členem GRANT klubu a neunikne ti žádná dotační příležitost

Chci se stát členem