Splníme Vám víc než jen 3 přání

Českému automobilovému průmyslu se daří

Česká republika se s roční výrobou vozidel ve výši 1,35  mil. řadí mezi světové automobilové velmoci (15. místo na světě). V počtu vyrobených automobilů na počet obyvatel (128 aut na 1 000 obyvatel ročně) zaujímá celosvětově 2. místo a ve výrobě autobusů dokonce 1. místo. Český automobilový sektor zaměstnává přes 160 tisíc lidí a tvoří více než 20 % českého zpracovatelského průmyslu i českého exportu. Vedle tří hlavních automobilek, výrobců autobusů a nákladních automobilů zahrnuje rozsáhlou a diversifikovanou síť dodavatelů. To spolu se zaměřením řady subjektů na R&D a design dělá z ČR kompaktní centrum pro automobilovou produkci.

Vývoj automobilového sektoru v ČR

Výroba automobilů je nedílnou součástí české ekonomiky. Automobilový sektor se na průmyslové produkci i na exportu podílí více než 20 %. Podíl tržeb firem činných v  automobilovém průmyslu na tržbách celého průmyslu ČR je více než čtvrtinový. Podíl na tvorbě HDP pak dosahuje 9  %. Podle odhadů zaměstnává celé odvětví přes 160 tisíc lidí. Výroba motorových vozidel v ČR dlouhodobě stoupá, v roce 2016 dosáhla rekordních 1,376 mil. vozů. Z toho naprostou většinu (rekordních 1,351 mil.) tvořila osobní a malá užitková vozidla. Následovaly autobusy (4 388 kusů), motocykly (1  228 kusů) a nákladní vozidla (1 326 kusů), jejichž výroba se v  posledních dvou letech zvedá (i když ještě v roce 1997 činila 8 764 vozidel).

České automobilky a jejich dodavatelé dosáhli v roce 2016 podle odhadů tržby ve výši téměř 1,3 bil. Kč (firmy ve Sdružení automobilového průmyslu AutoSAP pak 1,02 bil. Kč). Export meziročně rostl tempem 11 % a představoval 85 % tržeb.

Výhled automobilového průmyslu v ČR

Českému automobilovému průmyslu se daří velice dobře i  v  roce 2017. Za leden až duben vyrobil více než půl milionu motorových vozidel (meziroční nárůst 6,1 %). Obdobný přírůstek mezi 5 a 6 % by měla vykázat produkce osobních automobilů v ČR i za celý rok 2017. Většímu růstu sektoru brání nedostatek výrobních kapacit (s výjimkou kolínské TPCA) a také nedostatek zaměstnanců – podle Sdružení automobilového průmyslu bude český autoprůmysl potřebovat 40 tis. lidí. Kvůli tomu jsou u výrobců i dodavatelů stále častější přesčasy a delší směny.

Další vhodné zaměstnance shání firmy rovněž v zahraničí, ale naráží na řadu byrokratických překážek (např. u pracovníků z  Ukrajiny). Některé podniky tak musí odmítat zakázky, protože se stávajícím počtem lidí je nejsou schopny vyrobit. A  to i přesto, že poptávka po autech v Evropě i ve světě roste.

Daří se přitom jak výrobcům osobních vozů, tak producentovi nákladních aut Tatra Trucks, který rychle zvedá svůj odbyt, i  výrobci autobusů Iveco. Zvyšuje se i výroba dílů. Logistické firmy budují nové sklady a překladiště. Čeští výrobci aut se zároveň mohou spolehnout na silnou nabídku. Škoda Auto začala vyrábět model SUV Kodiaq a poptávku po něm nestíhá uspokojovat. Navíc představila nový model Karoq a pro španělský Seat vyrábí SUV Ateca.

Velký zájem je i o nový Superb, letos má být odhalen nástupce modelu Yeti a změny čekají i další modely. Obdobně je na tom nošovický Hyundai. Většinu jeho výroby tvoří SUV model Tucson, letos se začala vyrábět nová verze modelu i30. Růst naopak kvůli silné konkurenci v segmentu minivozů nečeká kolínská TPCA. Kapacitu závodu chce však využít i k výrobě dílů. Produkci dodavatelů i vyšší zájem o logistické služby pak ještě zvýší příchod automobilky Jaguar Land Rover na Slovensko.

Jak dlouho příznivá situace potrvá, bude záležet především na trvání aktuální konjunktury v západní a ve střední Evropě, kam směřuje 85 % českého automobilového exportu, ale i na vývoji poptávky v dalších oblastech světa.

Podle výhledu České spořitelny by produkce průmyslu ČR, jehož hlavní součástí je automobilový sektor, měla v roce 2017 i v roce 2018 růst o 3 %. Hlavním „vnitřním rizikem“ je nedostatek zaměstnanců a kapacit, a to nejen u automobilek a dodavatelů, ale i v případě logistiky a řidičů. Pozici českých výrobců i jejich dodavatelů by mohlo oslabit i případné výrazné posílení české koruny po konci intervencí ČNB.


Zdrojem článku je Měsíčník EU aktualit, číslo 167, srpen 2017

Autorem článku je Radek Novák, EU Office / Knowledge Centre

Staň se členem GRANT klubu a neunikne ti žádná dotační příležitost

Chci se stát členem