Splníme Vám víc než jen 3 přání

AUTOMOBILKY LETOS ČEKÁ OSTRÝ TEST

Automobilovému trhu v Evropské unii, kam převážně dodávají tuzemští výrobci automobilů a dílů, se přes varovné zprávy z různých stran stále daří. Registrace nových osobních aut za leden až listopad 2019 vystoupaly v EU téměř na stejnou hodnotu, jakou dosáhly v roce 2018 (meziročně -0,3 %). Rok 2018 byl z hlediska registrací nových osobních aut nejlepší za posledních 11 let. Pro letošní rok očekáváme v EU stále silné prodeje na úrovni předchozích dvou let, a to i přes níže popsané regulatorní výzvy.

Co tedy výrobce aut v příštích letech čeká? Kondici sektoru ovlivní samozřejmě to, jak budou firmy v EU ochotny investovat a spotřebitelé utrácet za nové vozy. Ovšem ještě důležitější bude, jak se automobilkám podaří rozjet prodeje aut na alternativní pohony (na elektřinu – a to nejdříve zejména hybridní vozy a vzápětí i čisté elektromobily; či vozy na plyn).

Už od letošního roku totiž budou muset finální výrobci aut v EU začít splňovat přísný limit na vypouštění oxidu uhličitého. Příslušné nařízení EU (2019/631) obecně říká, že výrobci aut budou muset dodávat na evropský trh nová osobní auta, jejichž průměrné emise nepřesáhnou limit 95 g vypouštěného CO2 na kilometr (u lehkých užitkových vozidel platí limit 147 g CO2/km). Každý výrobce bude muset tento limit plnit v roce 2020 již u 95 % svých prodaných osobních vozů. V roce 2021 pak už u celé své prodané flotily, navíc se tento cíl přepočítá podle nové, přísnější metodiky měření emisí (tzv. WLTP). Ta měří emise a spotřebu vozů v reálném provozu. Celá regulace je ve skutečnosti ještě složitější. Zohledňuje se hmotnost vozidel, úlevy jsou za ekologické inovace (např. inteligentní alternátory v autech, systémy stop-start nebo solární panely ve střešním okně), menší značky si mohou nechat schválit individuální plán plnění cíle. Navíc každé prodané auto s emisemi COpod 50 g/km (zařadit sem lze auta na vodíkový pohon, čisté elektromobily či hybridy do zásuvky) se bude v roce 2020 počítat jako dvě, o rok později jako 1,66 auta a v roce 2022 jako 1,33 prodaného vozu.

Snižovat emise CO2 u nových aut se automobilkám dlouhá léta dařilo, v posledních dvou letech však nastal obrat. Může za to jednak snaha prodejců prodat klientům na poslední chvíli vozy s vyššími emisemi (a tedy i zpravidla vyšším výkonem), jednak odklon zákazníků od naftových motorů (které mají nižší emise CO2 než spalování benzínu) po aféře Dieselgate a především to, že se zákazníci po celé Evropě zhlédli ve velkých, silných (a tedy více emisně náročných) sportovně-užitkových vozech.

Jaký lze čekat vývoj do budoucna? Dále zlepšovat motory a konstrukční vlastnosti vozidel či snižovat hmotnost už tak rychle nelze. Automobilky se tedy budou muset vydat směrem alternativních pohonů. I proto všichni velcí světoví výrobci osobních aut investují velké finanční prostředky do vývoje a produkce zejména hybridních a čistě elektrických vozů.

A co se stane, pokud by se automobilkám nepodařilo přísný emisní limit splnit? Nařízení počítá s obřími pokutami – automobilka bude platit pokutu 95 eur (necelých 2 500 Kč) za každý gram navíc u každého prodaného vozu. Poradenská společnost JATO spočítala, že celková výše pokut pro automobilky prodávající více než 300 tis. aut v EU by se mohla vyšplhat na 34 mld. eur (cca 860 mld. Kč). To by většinu automobilek stálo značnou část jejich ročního zisku (a některé i více). Stalo by se tak v případě, že by prodávaly stejnou skladbu vozů, jako v roce 2018. Automobilky samozřejmě budou zařazovat do své nabídky vozy s nižšími emisemi, přesto až průběh letošního roku ukáže, jak se s novou regulatorní (a i finanční) výzvou dokážou poprat.


Zdrojem článku je Měsíčník EU aktualit, číslo 196, leden 2020

Autorem článku je Radek Novák

Staň se členem GRANT klubu a neunikne ti žádná dotační příležitost

Chci se stát členem