Splníme Vám víc než jen 3 přání

AUTOMOBILKY BUDOU MUSET PLNIT PŘÍSNÉ EMISNÍ STANDARDY

Na automobilky působící v Evropské unii se valí nové a přísné emisní standardy. Jednak od 1. září 2018 musí svá auta homologovat podle nových pravidel, jež odráží podmínky skutečného provozu. Výraznější dopad ale budou mít limity na snižování emisí CO2, které platí do roku 2021 a budou dále zpřísňovány.

Automobilkám nadělal vrásky nový způsob měření emisí, Škoda je splní do konce roku

Od 1. září 2018 je v platnosti nová metodika pro měření spotřeby a emisí nových modelů aut. Nově se už jízdní vlastnosti neměří v laboratořích, ale v reálném provozu. Nová metodika se nazývá WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedures). WLTP je harmonizována celosvětově, co je však důležité, jedná se o dost komplexnější a náročnější zkoušku. Nová pravidla mají oddělené testy pro městský a mimoměstský provoz. Různé nároky jsou kladeny na jednotlivé třídy aut s ohledem na jejich hmotnost, aerodynamiku či příplatkovou výbavu. Kvůli náročnosti testů nestíhají automobilky nové modely homologovat a zákazníci si tak na nové vozy počkají. Z velkých evropských hráčů hlásí plnou připravenost jen skupina PSA a Hyundai Motor Group. Škoda Auto očekává, že proces homologací na novou emisní normu Euro 6c podle nových pravidel u všech svých modelů dokončí do konce letošního roku. Mezitím odstavuje tisíce aut na letišti v Milovicích.

Automobilkám hrozí miliardové pokuty, nestíhají snižovat emise

Evropské automobilky nezvládají plnit nařízení Evropské unie a dostatečně rychle snižovat množství škodlivých látek, které jejich vozy vypouštějí do ovzduší. Pokud bude na jejich nová auta po roce 2021 připadat v průměru více než 95 gramů emisí oxidu uhličitého vypouštěného na kilometr, budou platit vysoké pokuty. Za každý gram a prodané auto přibližně 25 eur. Obrovské sankce tak hrozí především velkým výrobcům, kteří se do limitů nevejdou. Od roku 2015 platí v EU limit 130 gramů emisí CO2 na kilometr v průměru na jedno prodané auto. Ten se automobilkám podařil splnit díky úpravě a modernizaci spalovacích motorů.

Nová pravidla jsou ale zhruba o pětinu nižší, než je tomu dnes. „Přizpůsobit se pravidlům nebude pro automobilové výrobce bez nasazení nízkoemisních nebo bezemisních vozidel možné,“ říká například mluvčí Škody Auto Zdeněk Štěpánek. Bez vozů na elektřinu to tedy nepůjde. Podle Štěpánka proto mladoboleslavská firma v následujících pěti letech investuje 2 miliardy eur do elektromobility a do roku 2025 chce mít v nabídce 10 modelů s alespoň částečně elektrickým pohonem.

V budoucnu má být pro automobilky ještě hůř. Podle návrhu Evropské komise se do roku 2025 mají emisní limity pro osobní auta a dodávky snížit o dalších 15 % a do roku 2030 o 30 % oproti roku 2021. Výbor Evropského parlamentu pro životní prostředí, veřejné zdraví a bezpečnost v polovině září navrhl ještě přísnější limity. Ty počítají se snížením emisí z nových automobilů do roku 2025 o 20 % a do roku 2030 o 45 %. Před tím varují automobilky, které upozorňují, že na výrobu elektromobilů je potřeba mnohem méně dílů než u aut na benzin či diesel. Například vůbec nejsou nutné nádrže na palivo, převodovky nebo výfuky. Podle organizace AutoSap tuzemští dodavatelé takových součástek ročně utrží více než 100 miliard korun. To je podle AutoSapu téměř čtvrtina celkových tržeb výrobců automobilových dílů. Pokud nebudou chtít zaniknout, nezbude jim než se začít orientovat na byznys s e-auty.


Zdrojem článku je Měsíčník EU aktualit, číslo 181, říjen 2018

Autorem článku je Radek Novák

Staň se členem GRANT klubu a neunikne ti žádná dotační příležitost

Chci se stát členem